Maandag 7 oktober 2013 t/m Woensdag 9 oktober 2013

9 oktober 2013 - Oss, Nederland

Maandag 7 oktober 2013
Een aantal dagen eerder zagen we vele mensen in de rij staan voor iets wat een Luau is. Er stond een behoorlijke rij dus toch maar even gaan kijken wat het inhoudt. Een gezellige avond met eten en drank, waarbij er o.a traditionele Hawaiiaanse dansen werden getoond. Dat moesten we toch eigenlijk wel mee maken nu we hier op Hawaii waren. Gelukkig waren er nog kaartjes voor diezelfde avond, want het was immers de laatste avond dat we konden.

Om 17:00 uur zou de check in zijn voor het Luau. We stonden rond 16:45 uur klaar en waren zowaar niet eens de eersten die klaar stonden. Binnen 5 minuten had zich weer een hele rij gevormd over de stoep die naar de Luau zouden gaan. Er kwam een man rond die stempels uitdeelden. Die had je nodig als je een alcoholisch drankje wilden bestellen. Rob dus weer snel terug naar de kamer om onze ID's te halen. We zijn erachter gekomen dat het in Amerika verplicht is voor iedereen (hoe oud je dus ook bent) om je ID bij te hebben als je alcohol drinkt. Er wordt daarom dus ook vaak naar gevraagd.

Voor de Luau begint mogen Rob en ik samen op de foto. Oeps en ik had net bedacht dat ik mijn haar vandaag aan de lucht zou laten drogen (föhnen is een ramp aangezien m'n niet voldoende watt heeft in Amerika om fatsoenlijk te blazen). Dus als een verzopen katje op de hoofd ;). Maar ach dat mag de pret niet drukken. Toen we verder mochten kregen we beiden een ketting van schelpen om en werden we naar onze plaats begeleidt. Voor het podium stonden lange rijen tafels en stoelen. We zouden dus gezellig bij andere mensen aan tafel zitten. En al snel kamen Mike en Virginia tegenover ons zitten. Een stel uit Illinois dat hun 41 jarig jubileum op Hawaii kwam vieren. (Ook dat gebeurt trouwens heel veel, stellen die hun honeymoon of anniversary vieren op Hawaii). We raakten aan de praat en hebben veel plezier met hun beleefd. Leuk om te kletsen met echte Amerikanen. Wij vinden het interessant om te horen over hun leven in Amerika (wat overigens erg indrukwekkend was) en zij vonden het interessant om te horen hoe in Nederland alles zo anders is. Zoals bijvoorbeeld.. geen gratis refills ;).

De Luau begon met een Hawaiiaanse man met een doek om zijn middel en een ketting aan (blote bast dus) die een kokosnoot demonstratie gaf. Er is veel meer te vertellen over de kokosnoot dan wij ooit wisten. Zo is het binnenste van de kokosnoot geen melk, maar water. En krijg je pas kokosmelk als je het 'vlees' van de kokosnoot uitknijpt. Hij deed ook voor hoe ze bij het binnenste van de kokosnoot kwamen. Best zwaar werk moet ik zeggen.
Naast de demonstratie over de kokosnoten kregen we ook een demonstratie over hoe zij op traditionele wijze een varken klaar maken. Het varken wordt, ingewikkeld in gaas zodat hij niet uit elkaar valt, op hete kolen in een kuil, die gegraven is in de grond, gelegd. Daarna leggen ze er bladeren overheen en een soort gevlochten lange mand. Tijdens deze demonstratie werd het varken aan ons onthuld, volledig klaar gemaakt en klaar om opgegeten te worden.. Die zagen we dus een half uurtje later terug op het buffet ;)

Hierna volgde dus het buffet en hebben we heerlijk gegeten van eten dat op Hawaiiaanse manier was bereid. Tevens konden we genieten van onbeperkt cocktails drinken.
Na het eten begon de show past echt. De presentator opende de show en vertelde ons dat we moesten oppassen met de manier waarop wij vrouwen de bloem in ons haar droegen. Wanneer je de bloem aan de linkerkant droeg (dicht bij je hart) betekende dit dat je niet available was. Wanneer je de bloem echter aan de rechterkant droeg was je nog op zoek. En pas op met de grootte van de bloem, want een hele grote bloem gaf aan dat je niet naar 1 man op zoek was maar naar een hele 'bush' zoals hij dat zo mooi zei ;). Vervolgens kwamen er 4 danseressen op het podium in de originele tealeeves rokjes en deden een van de vele traditionele Hawaiiaanse dansen. Je kent ze wel, veel gedraai met de heupen en sierlijke armbewegingen. Wow ik moet zeggen dat konden ze heel goed, en het zal een zeer goede workout zijn voor je abs!! Ook is het in Hawaii heel normaal dat de mannen dansen. Zij verschenen meestal op het toneel met een doek omgeslagen of ook een van tealeeves gemaakte rok. Ook zij lieten indrukwekkende dansen zien, compleet met zang en kreten. Soms gek voor ons, maar het was een prachtige show. Alle artiesten kleden zich om voor iedere dans en verschenen dan in een nieuwe traditionele outfit, ook de coconut bikini hebben we gezien. De Luau werd afgesloten met een mega spectaculaire vuurdans!! Dit is eigenlijk niet beschrijven in woorden. De man danste eerst met 1 fakkel met vuur en daarna met 2. Ik werd er helemaal stil van. Hij bewoog de fakkels zo snel en makkelijk. Tot slot kwamen ook de andere deelnemers nog met vuurfakkels en vuurbollen het podium op en dansten daar mee. Zeker de moeite waard om een traditionele Luau te hebben mee gemaakt.

Aan het einde van de show kregen we onze mooi foto te zien ;). Terwijl wij hem eens goed bekeken hadden Mike en Virginia de foto al voor ons afgerekend (voordat wij het in de gaten hadden) en kregen we die kado omdat we newly weds waren. Oh dankjewel. Dat is heel erg aardig, maar wij bescheiden nederlanders voelen ons er niet zo prettig bij als iemand (zeker die we pas net hebben leren kennen) iets voor ons betaald. Dus boden wij aan om een drankje te doen in de bar van het hotel. Dat vonden ze een goed idee! We hebben nog enige tijd, gezellig met een drankje en Mike en Virginia zitten kletsen. Het was echt heel leuk om deze mensen te leren. Ze hadden veel humor en veel te vertellen over dingen die zij in hun leven al hadden gedaan, zoals in de Airforce gewerkt en overal gewoond oa. drie jaar in Spanje gewoond en drie jaar Alaska.

We hebben mooie foto's en filmpjes gemaakt vanavond. En zeker de mooiste foto van de zonsondergang op Hawaii, daar zijn we heel blij mee. Wij vonden het een geslaagde laatste avond van onze vakantie :)!

Dinsdag 8 oktober 2013
Vandaag dan echt de laatste dag in Hawaii, Later die middag gaan we onze Crown Victiora weer terug brengen en eerst naar Honolulu vliegen en daarna naar Los Angeles. Ik wil graag nog even het gezellige dorpje in om wat te winkelen. Altijd leuk om dingen mee te nemen van de vakantiebestemming ;). Schumend langs de winkeltjes horen we ineens iemand die 'Rob' roept. Huh? is onze reactie.. En dan zien we Mike en Virginia in de auto voorbij komen haha. Ook toevallig!

Na het winkelen dus snel onze koffers dicht maken en naar het zwembad toe. Terwijl we naar het zwembad lopen lijkt er ergens een sproeier aan te staan. De man van de handdoeken vertelt ons dat de regen zo wel overwaait. Oh okee. Naja het is toch warm genoeg hier ;). De laatste paar uurtjes van de zon in Hawaii kunnen we afwisselend met wat kleine regeldruppeltjes genieten. Best een aangename verkoeling hoor. Opvallend ook, we hebben echt nog nooit zoveel regenbogen gezien op vakantie, zeker in Hawaii. We denken zo om de dag.

Om 3 uur is het dan toch echt tijd om te vertrekken. Daarvoor hebben we gelukkig nog even kunnen douchen in een hospitality room, want we gaan nu toch 2 dagen reizen. Voordat we naar het vliegveld gaan doen we de zoveelste poging om een iphone voor mij te regelen. Maar helaas zonder resultaat.

Rond 7 uur vliegen we van Maui naar Honolulu, een korte vlucht die deze keer slechts 20 minuten duurden. Op Honolulu moeten we een uurtje of 2 wachten voordat we met de volgende vlucht naar LA kunnen. We vermaken ons wel in een luidruchtige bar op de luchthaven ;). De vlucht naar La duurt 5 en een half uur en is 's nachts. We proberen dus een beetje te slapen, al hebben we geen idee of dat is gelukt. We ervaren ook flink wat turbulentie, omdat het in bij LA nogal bewolkt en regenachtig is. Maar verder alles prima.

Woensdag 9 oktober 2013
Het is vroeg als we in LA aan komen, 6:30 uur. We hebben bedacht dat we onze koffers wel in een kluisje op de luchthaven doen en dan een taxi pakken naar een winkelcentrum om een laatste poging te doen voor de iphone. Echter hebben ze helemaal geen kluisjes meer op het vliegveld ivm aangescherpte security en zitten we met een probleem… De vrouw op de luchthaven heeft geen ander idee dan de koffers gewoon de hele dag mee op sleeptouw te nemen. Tja hoe gaan we dat oplossen.
Aangezien we toch naar een winkelcentrum willen besluiten we maar weer een auto te huren voor een dag. Dan kunnen we onze koffers daar ook in laten liggen. Rond 8:50 uur zijn we bij een winkelcentrum waar ze de iphone 5 nog wel zouden moeten verkopen. De 5s is echt nergens verkrijgbaar, behalve met een heel duur contract en dat willen we niet want we nemen de telefoon mee naar Nederland ;). Geloof me, we hebben echt heel wat uren besteed aan het vinden van die telefoon en na nog eens 2 uur lang overal in LA te zijn geweest wordt het toch gewoon een 4s voor mij. De echte apple liefhebbers zullen het wel jammer vinden, maar ik ben er echt heel blij mee. Het is toch een nieuwe telefoon voor mij en ik ben al blij dat ik straks in Nederland niet meer mobielloos ben ;).

Om 3 uur 's middags zijn we ingecheckt op LAX (luchthaven van Los Angeles) en maken we ons op voor de 2e dag doorhalen in het vliegtuig ;). Daar zit ik nu onze laatste verhalen te typen. Ook nu hebben we nog flink last van de turbulentie. Maar het eten komt zo dus ik ga de laptop maar veilig opbergen. Tot snel familie en vrienden. Bedankt voor al jullie leuke berichten en goeie vlucht wensen. Doeggg!

Na 4 vluchten van 20 min., 5,5 uur, 9,5 uur en 1 uur zijn we weer thuis :)!