Woensdag 2 oktober 2013 t/m Zondag 6 oktober 2013

6 oktober 2013 - Lahaina, Hawaii, Verenigde Staten

Woensdag 2 oktober 2013

Vandaag zijn we weer redelijk betijds wakker, voor ons gevoel is het natuurlijk 3 uur later. We maken hier gebruik van en staan dus vroeg op. We vliegen 's middags naar Maui en daarvoor willen we nog naar Pearl Harbor. Vanwege de Amerikaanse Shutdown is het Visitor Center en het Memorial van Pearl Harbor gesloten. Gelukkig kunnen we met een shuttlebus nog wel bij de USS Missouri, een Battleship van 270 meter lang, komen.

Een schip dat tijdens de 2e wereldoorlog, met normale ligging Pearl Harbor, mee gevochten heeft. Op het schip konden we op vele plaatsen een kijkje nemen. Het begon op het main deck waar we enorme kanonnen te zien kregen. Kleinere geweren aan de zijkanten. We zagen de kantoren en verblijven van de officieren en kapitein., en andere mensen met een hoge functie op het schip. Zij hadden een kamer alleen of deelde die met 1 ander persoon. Ook kregen we de verblijven van de soldaten te zien. Die zoals verwacht als sardientjes in een blik opgestapeld lagen. Verder zagen we de plekken waar ze konden douchen, waar ze konden eten, de grote keuken waar het eten gemaakt werd en er was zelfs een tandartspraktijk en een postkantoor aan boord.

Dit speelde zich allemaal af op de lagere dekken van het schip. Toen we naar boven klommen, kwamen we uit bij de stuur-/navigatiehut. Waar de apparatuur stond die werkelijk gebruikt was bij het besturen van het schip en het afvuren van verschillende wapens.

Na het bezoeken van Pearl Harbor hebben we huurauto nr. 2 ingeleverd en zijn we gaan inchecken op het vliegveld. We waren ruim 3 uur te vroeg, maar dachten ons wel te vermaken op het vliegveld. Helaas geen wifi en weinig winkeltjes dus we hebben ons al die tijd vermaakt met mensen kijken en een boek lezen hihi.
Eenmaal in het vliegtuig stonden we met een half uur alweer in Maui. Daar huurauto nr. 3 ophalen. Helaas was onze auto vol geboekt en kregen we gratis een upgrade. Naar een Ford Crown Victoria. De vrouw bij het bedrijf zei dat we het misschien wel een grote auto zouden vinden, omdat je er met 6-en in kon. Bij de auto aankomend snapte ik wel dat het een grote auto was, maar waar je dan die 6e persoon moest laten was me niet heel duidelijk. De Ford lijkt eigenlijk wel op een slechte undercover politiewagen uit een Amerikaanse serie. Rob vindt het geweldig :)!!

Donderdag 3 oktober 2013
Onze 1e hele relaxdag op Hawaii en dat gaan we natuurlijk doen op het strand. Vanuit ons hotel loop je richting het zwembad en zie je de zee al daarachter liggen. Super dichtbij. Het is best rustig op het strand, maar het is ook een bewolkte dag. Op zich niet erg, want het is toch heel warm hier. Door het bewolkte weer hebben we helaas niet goed gesmeerd. Erg dom want nu zijn we natuurlijk verbrand. Gelukkig veel op onze buik boekjes liggen lezen dus hebben we onze snoet niet verbrand.
Onze hotelkamer bevindt zich trouwens op de 11e verdieping en vanaf ons balkon hebben we prachtig uitzicht op het resort en de zee.
We besluiten vandaag ook wat vroeg het strand te verlaten en een Laundry op te zoeken. Want opnieuw moeten we een wasje draaien ;). Er zit er 1 vlakbij. Dus wasmachine aangezet en doorrijden naar het Lahaina Cannery Center. Daar gaan we naar Boss Frogs Dive and Surf, waar we 2 snorkelsets gaan huren. De man achter de kassa vraagt nadat we onze 1e zin engels hebben uitgesproken of we uit Nederland komen. Ja, dat klopt. En dan begint hij weliswaar Nederlands tegen ons terug te praten!! Wow waar heeft ie dat geleerd. Terwijl hij onze flippers en snorkels opmeet vertelt hij dat hij 10 jaar in Amsterdam heeft gewoond. Hij mist de kaas en het fietsen wel ;). Omdat het onze huwelijksreis is geeft hij ons nog een boogiebord kado. Aardige man!
Nu even terug om onze was in de droger te doen. Na zo'n 50 minuten in een mega grote droger is alles weer fris en droog. Oja ook wel leuk is dat ik nu snap waar die 6e persoon in de auto kan zitten. De 2 stoelen voorin zijn erg breed met 2 leuningen in het midden. Haal deze omhoog en je ziet een derde gordel zitten. Voila je kunt dus met z'n drieën voorin :).

Vrijdag 4 oktober 2013
Wow vandaag volop zon! Het uitzicht van het balkon is nu nog mooier en zeker een foto waard. Onze 2e relaxdag en dus weer op naar het strand. Zoals verwacht is vandaag drukker. We zonnen vandaag vooral de voorkant, omdat de achterkant niet veel zon kan verdragen ;). Aankomend bij het strand zien we veel mensen wijzen naar de zee. Wat zou er toch te zien zijn? Ineens zien we het een grote groep dolfijnen die een eindje van de kust zwemmen. Hun vinnen steken boven en het water uit en 1 dolfijn maakt zelfs een klein sprongetje over het water. Wow!

Rob probeert vandaag ook zijn snorkelset uit. Ik ben niet zo heel dol op snorkelen dus ik stel het mooi nog even uit. Rob gaat naar bij Black Rock snorkelen en komt terug met verhalen en een aantal foto's van de vissen die hij gezien heeft. Ook heeft hij een rog gezien, die 's avonds wanneer we langs het strand lopen, voor aan de kust zichzelf nog een keer laat zien (het zou zomaar dezelfde kunnen zijn). Veel mensen staan foto's te maken en te kijken naar het dier. Zo hebben we vandaag veel dieren gezien langs de kust.

Zaterdag 5 oktober 2013
Hoera onze 3 maandelijkse anniversery! Aangezien onze trouwdag de reden is van onze vakantie besluiten we deze dag ook maar te vieren ;). Beginnend met een goed ontbijt met gebakken eieren (sunny-side-up). Rob z'n favoriet. Daarna gaan we winkelen, mijn favoriet ;). We komen bij een super leuk dorpje met authentieke winkels. De vintage stijl heerst in Hawaii, wat overal een mooie sfeer geeft. In het dorpje shoppen we een leuke strandtas, een hawaiiaanse bloem voor in m'n haar en een hawaii blouse voor Rob hihi.

Iets na 12 uur komen we aan bij het hotel en gaan we in de lobby zitten, want alleen daar hebben we wifi. Omdat het in Nederland 12 uur 's nachts is geweest facetimen we ons mam, want die is jarig. Gefeliciteerd mam! Altijd fijn om weer even contact te hebben met het thuisfront ;).

Daarna goed ingesmeerd weer op naar het strand. Kunnen we weer genieten van een dag zon. Vandaag moet ik er ook aan geloven om mee te gaan snorkelen. Het boogieboard nemen we ook mee. De snorkelbril opzettend krijg ik het al lichtelijk benauwd. Maargoed toch maar doorzetten en mee zwemmen naar Black Rock. Onderweg komen we op de bodem een enkele vis tegen. Dat vind ik nog wel leuk! Aankomend bij Black Rock zwemmen er ineens vele vissen op bijna dezelfde hoogte, voor ons gezicht. Erg mooi, maar ik raak ook lichtelijk in paniek (eerlijk he ;)….). Oke ik moet wennen aan het snorkelen en laat Rob nog mooi even daar rond kijken terwijl ik op het strand geniet van de zee ;).

Vandaag hebben we ook het eerste huwelijk op Hawaii gezien. Een stel wat bij een zo'n vierkant hutje (cabana) met mooie linten staat. En hun gasten in witte stoelen ervoor opgesteld. Net als bij onze ceremonie :).

's Avonds gaan we naar Leilani's. We moeten een tijdje wachten, het is erg druk, voor we kunnen zitten. Erg gezellig onder gevel met uitzicht op de zee drinken we een lekkere cocktail. Het eten wat we daar besteld hebben behoort tot 1 van de beste van de hele vakantie. Ik had Fish Taco's en Rob een steak. Jammie! Genieten dus!

Zondag 6 oktober 2013
Opnieuw een bewolkte dag. Ik opper daarom ook het idee om vandaag de Road naar Hana te doen. Dat vind Rob ook wel een goed idee en zo gezegd vertrekken we naar Hana. Een klein dorpje aan de andere kant van het eiland. Vooral de weg naar het dorpje zelf schijnt heel mooi te zijn. (De openingsscene van Jurassic Parc is hier opgenomen; hoge kliffen met groene begroeiing) Over de hele route naar Hana hebben we dan ook zo'n 4 uur gedaan. Onderweg zijn we gestopt bij Garden of Eden. Daar hebben we vele mooie tropische bloemen en bomen gezien, zoals een mangoboom. Je kon er verschillende paden lopen, waarbij we uitzicht hadden op een klein waterval. Altijd mooi om te zien! Dit is overduidelijk ook de minder droge kant van het eiland. We worden zelfs verrast door een kleine regenbui. Maar daar kunnen wij als Nederlanders wel tegen ;).

Na  de Garden of Eden willed we doorrijden naar de Black Sand Beach. Onderweg komen we nog bij een stop waar we ook een waterval zien, met het meertje waar het water in valt. Het meer heeft een mooie en aparte kleur. Beetje groen-blauwig. Net voor we bij Black Sand Beach aankomen zien we nog een bord Lava Tube. Dat trekt onze interesse en we besluiten die afslag ook te nemen. En daar hebben we geen spijt van gekregen. Door middel van een zaklamp kunnen we de binnenkant van een ondergrondse lavastroom bekijken. We lopen de ondergrondse tunnel in en vrijwel meteen wordt het echt pikkedonker. Het druppelt in de tunnel, omdat het vandaag wat geregend heeft. Maar dat geeft niet, want het is nog steeds niet koud. Verder van de ingang vandaag lopend in de tunnel staan we in het complete duister. We zien stalagmieten die zich gevormd hebben door het opeen gedruppelde lava. Heel wat meters verder de donkere tunnel in heeft ooit een steen de lavastroom geblokkeerd en heeft het lava een weg naar boven gezocht en is daar uitgebarsten. En is dus ineens een gat naar de grond boven ons ontstaan. Heel gek om op precies dat punt te kunnen staan. Vanaf dat punt moeten we flink bukken om onder een rots door te kunnen lopen. Daarachter zien we chocolade kleurige stalactieten. Een en al chocoladekleur aan de muren naast ons en boven ons. Daar aangekomen kunnen we helaas niet verder. De lava tunnel is nog vele meters dieper, maar daar mag je niet komen. Een korte reis van ongeveer 35 minuten onder grond, super indrukwekkend!!

Daarna is het niet ver meer tot Black Sand Beach. Een pikzwart kleurig zandstrandje in een klein baai. De zee is heel erg wild hier. Op het strand liggen alleen maar zwarte stenen en zwart zand. Daar kunnen we ook nog gebukt onder een kleine rots door lopen. We komen uit in een kleine inkeping van de berg waar het water wild naar binnen stroomt bij iedere golf. Prachtig!
Hierna zijn we nog een stukje verder gelopen naar een Blow Hole. Een gat in het gebergte waar het water omhoog wordt gespoten. De golven in de zee waren helaas niet groot genoeg om het water hoog genoeg te krijgen. Dus maar terug naar het Lahaina Resort, ons hotel. Op de terugweg kopen we nog 2 kleine bananen voor 50 dollarcent langs de weg, want de terugreis duurt nog bijna 2 uur.

En nu genieten we van onze favoriete cocktail in het hotel, Mango Tiki Flow!

1. Annelies:
    7 oktober 2013
    Wow, wat 'n prachtige verhalen, en dan te bedenken dat jullie het allemaal hebben meegemaakt, geweldig. Chill nog maar ff verder en geniet, want dit is fantastisch. Veel liefs, pap en mam
  2. Lilian maas:
    7 oktober 2013